گروه کوهنوردی بیشابور کازرون - صعود به سر کل عبدوئی1/9/92
گروه کوهنوردی بیشابور کازرون
سلامتی شادابی تندرستی ایجاد نشاط و روحیه
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

گزارشات گروه کوهنوردی بیشابور کازرون ، دانستنیهای کوه، مسیرهای کوهنوردی در کازرون

مدیر وبلاگ : سید امین حسینی
نظرسنجی
نظر شما در رابطه با وبلاگ ما چیست ؟لطفا نظر یادتان نرود.

صعود به کوههای اطراف عبدویی ((سر کَل عبدویی)) مورخه 1/9/92

با سلام و درود به سروران گرامی

از این که به دلیل پاره ای از مشکلات موفق به ثبت گزارشات هفته قبل نشدم پوزش میخواهم.

باتوجه  به بارندگی شب گذشته و پیش بینی سایتهای هواشناسی احتمال آن میرفت که روز جمعه نیز  حوالی ظهر باران ببارد .

سحرگاه صبح جمعه ساعت 3:30که از خواب برخواستم و به خیابان چشم دوختم هنوز خیابان خیس بود و جویهای حاشیه خیابان پر از آب.

با استعانت از خداوند بزرگ همگی در موعد مقرر و در محلهای تعیین شده گرد آمده و در ساعت 4صبح جهت یک کوهنوردی

نیم روزه  عازم روستای عبدویی واقع در دشت برم شدیم.

در ساعت 4:55 دقیقه صبح به روستای عبدویی رسیدیم و پس از پارک خودروها در اخر روستا و مکان مطمئن کوله پشتی ها را بر گرفته به راه افتادیم، با توجه به ساعت حرکت هنوز وقت اذان صبح نشده بود .تصمیم گرفتیم نماز صبح را در بین راه اقامه کنیم.به علت ابری بودن هوا زیاد سرد نبود.

هنوز راه نیفتاده بودیم که صدای پارس سگهای روستا توجه همه را به خود جلب کرد آری این هشداری بود برای افراد غریبه که هرگز نباید به قلمرو آنها تجاوز نمایند.

هوا کاملاً تاریک بود به سختی مسیر را جستجو کرده وراه را میافتیم به ناچار هد لامپها را روشن نمودیم تا بهتر مسیر را ببینیم پس از 20 دقیقه ای پیاده روی به مکانی رسیدیم که در هر دو طرفمان دیواره های بسیاربلند و کاملا صاف البته با سنگهای ریزشی وجود داشت به جهت رعایت امنیت و مسایل ایمنی سرپرست گروه از دوستان خواست که تا گذر ازاین منطقه خطرناک  از صحبت کردن و ایجاد صدای بلند به علت ایجاد ارتعاش و احتمال ریزش سنگ بپرهیزند.

پس از عبور از این منطقه خطرناک به تخته سنگی صاف رسیدیم .باتوجه با داخل شدن در وقت همانجا نماز را اقامه نمودیم.

کم کم راه شیب 40تا 45 درجه ای به خود گرفته بود. با برخورد پا به قلوه سنگهای گرد مسیرموسیقی زیبایی نواخته میشد. گاهی در طول مسیر باتوجه به تاریکی میبایست مواظب برخورد شاخه درختان از جمله (آخورک) به چشمهایمان میبودیم. با استناد به گفته های همنوردانمان این مسیر قبلا مسیر تردد انگلیسیها بوده است.

مقداری در بین مسیر استراحت نمودیم،رفته رفته با روشن شدن هوا صدای پرندگان گوناگون در فظا طنین انداز میگردیدو گوشها را نوازش میداد ،‌ در این اثنا صدای یک جغد یا به اصطلاح کازرونیها (عروسک چاهی) بیش از دیگر صداها خود نمایی مینمود.درختان بلوط و کیالک نیز با میوه های پاییزیشان چشم هر بیننده ای را به خود خیره مینمود درختان انار برگهای خود را تکانده و سبک شده بودند و خود را برای یک خواب زمستانی طولانی آماده میکردند.

بالاخره به یک قبرستان قدیمی رسیدیم کمی که جلوتر رفتیم جاده قدیم شیراز کازرون (جاده تنگ ابوالحیات) و پل فلزی کاملا هویدا بود و آنطرف جاده مخمل سفیدی از برف روی کوهها را پوشانده بود ،کم کم احساس میکردیم ابرها به سمت ما هجوم می آورند آری مه ملایمی سراسر منطقه را فرا گرفته بود .

باد سردی شروع به وزیدن کرده بود و مارا به استفاده از بادگیرهایمان مصمم تر مینمود .بساط صبحانه را پهن نمودیم چند نفر را دیدیم که به سمت ما می آیند .

انها شکارچیان غیر مجاز پرنده و از بومیان آن منطقه بودند ، یکی از آنها پس از کلی تعریف و تمجید از خود اظهار میکرد هفته گذشته که شما به اینجا آمده بودید من 15 قمری و کبک شکار کردم و از این حیث به خود میبالید .روش شکار به این صورت بود کهبا نشان دادن پارچه ی رنگی به کبک بی چاره اونو سرگرم می کردند و سپس با تفنگ اونو می کشتند.

دوست عزیز:جسارتم را ببخشید.ولی با روشی که پیش گرفتید و جوجه ها رو میکشین،مطمئن باشید دیگه صدای همون یه دونه کبک را هم نخواهید شنید. دوست عزیز؟با جمع کردن جوجه ها از طبیعت بزرگترین خیانت رو به طبیعت و مردمتون دارید انجام میدید!!!اون جوجه کبکها مال شما نیستند که با تله گذاشتن و پیدا کردنشون مالکشون بشید و کسب درآمد کنید،باری که از اول کج باشه آخرش معلومه کجا میره،با اینکار دارید خودتون رو مدیون خدا و مخلوقش میکنید.تلویزیون یه عده عقب افتاده ازلحاظ تمدنی تو آفریقا رو نشون میداد که صیاد صدف بودند!حتی نمیدونستند کت و شلوار چیه!!!این عده وقتی از یک منطقه شکار میکردند تا چند ماه اون منطقه برنمیگشتند تا صدف ها بتونند خودشون رو بازسازی کنند!یعنی تمدن چند هزار ساله ما ایرانیها از اونها کمتره؟فقط یکم،خیلی خیلی کم به کاری که میکنید فکر کنید ببینید دارید چی رو از بقیه انسانها و نسل آینده و نسل حاضر میگیرد بعد به وجدانتون رجوع کنید قول میدم نظرتون عوض میشه.از شما خواهش میکنم کاری به جوجه ها و والدینشون تو این فصل نداشته باشید .

امیدوارم سازمان محیط زیست ، جنگلبانی و آنان که متولی این کار هستند و میتوانند در جهت بقای تمامی جانداران گامی بردارند دست به کار شوندومانع از شکار بی رویه این موجودات بی پناه شوند.

زمان ،زمان وداع با مناظر بکر و زیبای عبدویی بود گروه به سمت روستا حرکت نمود در بین را نم نم باران آهسته بر سرمان فرود می آمد هوای بسیار پاک را از اعماق وجودمان استنشاق مینمودیم ،کوه و درختان دیگربار طراوت دوباره ای یافتند.

اسامی اعضایی که در این کوهنوردی ما را همراهی نمودند آقایان: عباس جعفری (سرپرست گروه و مسؤل ترابری )-سید امین حسینی (عکاس و وبلاگ نویس)-احمد میرزاده-احمد مختاری-ناصر جعفری - حاج عبدالحسین نکویی-رمضان صلاحیان-ایمان اسماعیلی- حجت ا...نیکنام-ابراهیم ارشدی-رضا سیاح پور

گروه بیشابور در ساعت 13 به صعود خود پایان دادند ودر ساعت 13:40به شهرستان رسیدند.

جمعه 8 آذر 1392
چهارشنبه 13 آذر 1392 06:47 ب.ظ
با سلام سید امین عزیز :
گزارش بسیار عالی وخوبی بود همراه با عكسهایی كه چشم انسان را نوازش میدهد درست است كه من همراه شما نبودم ولی این گزارش و عكسها اینقدر عالی بودند كه خود را در همان حال وهوا احساس نمودم برای شما ودیگر همنوردانتان در گروه كوهنوردی بیشاپور كازرون آرزوی موفقیت مینمایم